آیا میدانید حق الناس هم قابل شفاعت است؟

آیا میدانید حق الناس هم قابل شفاعت است؟


حق الناس

امام علىّ بن موسى الرّضا علیهما السّلام از پدرش از آباء بزرگوارش علیهم السّلام از حضرت علىّ بن أبى طالب علیه السّلام نقل کرد که رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله فرمود: چون روز قیامت شود حسابرسى شیعیان ما به خود ما واگذار مى‏ شود، پس هر کس مظلمه و گناهش میان او و خداوند است ما داورى کرده و هر چه حکم کنیم خداوند امضاء مى‏ فرماید، و هر کس مظلمه ‏اش میان او و مردم است، ما از مردم تقاضا میکنیم او را ببخشند، و آنان مى‏ بخشند، و هر کس مظلمه‏ اش میان او و ما اهل بیت است ما سزاوارتر از همه کس به بخشش و عفو و گذشت مى ‏باشیم.
دَاوُدُ بْنُ سُلَیْمَانَ قَالَ حَدَّثَنِی عَلِیُّ بْنُ مُوسَى الرِّضَا َ عن آبائه علیهم السلامْ عن أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: إِذَا کَانَ یَوْمُ الْقِیَامَهِ وُلِّینَا حِسَابَ شِیعَتِنَا فَمَنْ کَانَتْ مَظْلِمَتُهُ فِیمَا بَیْنَهُ وَ بَیْنَ اللَّهِ‏ عَزَّ وَ جَلَ‏ حَکَمْنَا فِیهَا فَأَجَابَنَا وَ مَنْ‏ کَانَتْ‏ مَظْلِمَتُهُ‏ بَیْنَهُ‏ وَ فِیمَا بَیْنَ‏ النَّاسِ‏ اسْتَوْهَبْنَاهَا فَوُهِبَتْ‏ لَنَا وَ مَنْ کَانَتْ مَظْلِمَتُهُ فِیمَا بَیْنَهُ وَ بَیْنَنَا کُنَّا أَحَقَّ مَنْ عَفَا وَ صَفَحَ.بحار الأنوار ج‏۸، ص: ۴۰ ، عیون أخبار الرضا علیه السلام ؛ ج‏۲ ؛ ص۵۷
——————————————
قبیصه جعفى می‌گوید از امام صادق(علیه السلام) در ارتباط با آیه «اِنَّ اِلَیْنا اِیابَهُمْ* ثُمَّ اِنَّ عَلَیْنا حِسابَهُمْ» پرسیدم، فرمود در باره ما نازل شده است. وی می‌‌گوید به امام گفتم من از تفسیر آن می‌‌پرسم، فرمود بسیار خوب قبیصه! روز قیامت که مى‌‏‌شود خداوند حساب شیعیان را به ما مى‌‌‏سپارد؛ آنچه بین آنها و خدا است پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله وسلم) از خدا تقاضاى بخشش می‌کند و آنچه بین آنها و بین مردم است از مظالم پیامبر اکرم از طرف آنها پرداخت مى‌‏کنند و آنچه بین ما و آنها است به آنها مى‏‌بخشیم تا بدون حساب وارد بهشت شوند.
[تفسیر فرات بن إبراهیم‏] …جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ الْفَزَارِیُّ مُعَنْعَناً عَنْ قَبِیصَهَ بْنِ یَزِیدَ الْجُعْفِیِّ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع وَ عِنْدَهُ الْبَوْسُ بْنُ أَبِی الدَّوْسِ وَ ابْنُ ظَبْیَانَ وَ الْقَاسِمُ الصَّیْرَفِیُّ فَسَلَّمْتُ وَ جَلَسْتُ وَ قُلْتُ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ قَدْ أَتَیْتُکَ مُسْتَفِیداً قَالَ سَلْ وَ أَوْجِزْ قُلْتُ أَسْأَلُکَ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى: إِنَّ إِلَیْنا إِیابَهُمْ ثُمَّ إِنَّ عَلَیْنا حِسابَهُمْ‏ قَالَ فِینَا التَّنْزِیلُ قُلْتُ إِنَّمَا أَسْأَلُکَ عَنِ التَّفْسِیرِ قَالَ نَعَمْ‏ یَا قَبِیصَهُ إِذَا کَانَ‏ یَوْمُ‏ الْقِیَامَهِ جَعَلَ‏ اللَّهُ‏ حِسَابَ‏ شِیعَتِنَا عَلَیْنَا فَمَا کَانَ‏ بَیْنَهُمْ‏ وَ بَیْنَ‏ اللَّهِ‏ اسْتَوْهَبَهُ‏ مُحَمَّدٌ ص مِنَ اللَّهِ وَ مَا کَانَ فِیمَا بَیْنَهُمْ وَ بَیْنَ النَّاسِ مِنَ الْمَظَالِمِ أَدَّاهُ مُحَمَّدٌ ص عَنْهُمْ وَ مَا کَانَ فِیمَا بَیْنَنَا وَ بَیْنَهُمْ وَهَبْنَاهُ لَهُمْ حَتَّى یَدْخُلُوا الْجَنَّهَ بِغَیْرِ حِسَابٍ. بحار الأنوار  ۷/۲۰۳، تفسیر فرات الکوفی، ص: ۵۵۲
———————-
جمیل بن درّاج می‌گوید:‌ به موسی به جعفر (علیه السلام) عرض کردم آقا ! من می‌توانم برای مردم تفسیری که جابر گفته است بگویم؟ « أُحَدِّثُهُمْ‏ بِتَفْسِیرِ جَابِر » حضرت می‌فرمایند: برای همه این تفسیر را نگو، بلکه تنها برای کسانی بگو، که اهلیت شنیدن و بهره‌بردن از آن را دارند.
حضرت در ادامه این آیات را قرائت می‌کنند آیه ۲۵ و ۲۶ سوره مبارکه غاشیه :
« إِنَّ إِلَیْنا إِیابَهُمْ » «‌ثُمَّ إِنَّ عَلَیْنا حِسابَهُمْ »
« در حقیقت، بازگشت آنان به سوى ماست؛» «  آنگاه حساب [خواستن از] آنان به عهده ماست.»
در قیامت همه سراغ ما می‌آیند، بازگشت همه در قیامت به سوی ما اهل بیت باز می‌گردند و حساب همه بر عهده ما است.
سائل پرسید مگر معصومین در قیامت چه می‌کنند؟
حضرت فرمودند: « إِذَا کَانَ یَوْمُ الْقِیَامَهِ وَ جَمَعَ اللَّهُ الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِین‏» خدا در قیامت اولین و آخرین را جمع می‌کند و ما را متولی حساب شیعیانمان می‌کند و حساب شیعیانمان را به ما می‌سپارد، «  فَمَا کَانَ بَیْنَهُمْ وَ بَیْنَ الله » آنچه بین اینها و خدا بوده ما به نفع شیعیانمان حکم می‌کنیم خدا این اجازه را به ما داده چون شیعه هیچ گاه عامدانه و عالمانه مرتکب کم کاری نمی‌شود بلکه غافلانه دچار این کم کاری می‌شود.
حضرت می‌فرمایند: « وَ مَا کَانَ بَیْنَهُمْ وَ بَیْنَ النَّاس‏ »‌ آن چه بین مردم هست حق الناس است ‌ مشکلاتی بین مردم وجود دارد که به دلیل آن مشکلات یکدیگر را حلال نمی‌کنند، « اسْتَوْهَبْنَاهُ مِنْهُمْ فَوَهَبُوهُ لَنَا وَ مَا کَانَ بَیْنَنَا وَ بَیْنَهُمْ فَنَحْن‏» حضرت می‌فرمایند: ما در این زمان از مردم خواهش می‌کنیم به خاطر ما یکدیگر را ببخشند، « فَوَهَبُوهُ لَنَا » و مردم فوری هم دیگر را می‌بخشند.

کنز، [کنز جامع الفوائد و تأویل الآیات الظاهره] …عَنْ جَمِیلِ بْنِ دَرَّاجٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی الْحَسَنِ ع أُحَدِّثُهُمْ بِتَفْسِیرِ جَابِرٍ قَالَ لَا تُحَدِّثْ بِهِ السِّفْلَهَ فَیُذِیعُوهُ أَ مَا تَقْرَأُ إِنَّ إِلَیْنا إِیابَهُمْ ثُمَّ إِنَّ عَلَیْنا حِسابَهُمْ‏ قُلْتُ بَلَى قَالَ إِذَا کَانَ یَوْمُ الْقِیَامَهِ وَ جَمَعَ اللَّهُ الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ وَلَّانَا حِسَابَ شِیعَتِنَا فَمَا کَانَ بَیْنَهُمْ وَ بَیْنَ اللَّهِ حَکَمْنَا عَلَى اللَّهِ فِیهِ فَأَجَازَ حُکُومَتَنَا وَ مَا کَانَ بَیْنَهُمْ وَ بَیْنَ النَّاسِ اسْتَوْهَبْنَاهُ مِنْهُمْ فَوَهَبُوهُ لَنَا وَ مَا کَانَ بَیْنَنَا وَ بَیْنَهُمْ فَنَحْنُ‏، بحار الأنوار ج‏۲۴، ص: ۲۶۸

What do you think of this post?
  • Sucks (0)
  • Boring (0)
  • Useful (0)
  • Interesting (0)
  • Awesome (0)
1 پاسخ
  1. مينا
    مينا گفته:

    این همه تو دنیا دل ما رو شکستن،تهمت زدن،اموالمون رو نابود کردن
    تو این دنیا دستمون به هیج جا بند نبود،به امید اینکه اون دنیا جواب بدیهایى که ظالمانه در حقمون شد رو پس بگیریم
    حالا اون دنیا هم قراره شقاعت بشوند این عادلانه نیست
    از فردا هر کس هر کارى دلش بخواد انجام بده و هیچ عقوبتى هم قرار نیست دامن گیر بشه

    پاسخ دادن

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.