احادیثی در مورد حضرت زینب (س)

احادیثی در مورد حضرت زینب (س)


IMG15502480

زینب کبری ـ سلام الله علیها ـ عقیله بنی هاشم، دانشمند بدون معلم، متفکر بدون استاد، دختر ارجمند علی بن ابی طالب ـ علیه السلام ـ و فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها ـ و همسر بزرگوار «عبدالله بن جعفر» از بانوان با فضیلت[۱] و قهرمان کربلاست. او بود که پس از شهادت امام حسین ـ علیه السلام ـ سرپرستی اسرای کربلا را به عهده گرفت و از امام زین العابدین ـ علیه السلام ـ که به شدت بیمار بود، مراقبت کرد و ضمنا با خطبه های آتشین خود در کوفه و شام، یزید و یزیدیان را رسوا نموده و پیام امام حسین ـ علیه السلام ـ را به مردمان آن زمان رسانید».

نامگزاری حضرت زینب سلام الله علیها
پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ در مراسم نامگزاری حضرت زینب ـ سلام الله علیها ـ به شدت گریه کرد و فرمود: این دختر به بلاها مبتلا می شود و مصیبت های مختلفی بر وی وارد می شود و… به درستی که هر کس بر او و بر مصیبت های او گریه کند، ثوابش همانند ثواب گریه بر برادرانش (حسن و حسین و…) می باشد.سپس او را زینب نامید.[۲] آنگاه فرمود: «به حاضران و غایبان وصیت و سفارش می کنم که احترام این دختر را پاس دارند، همانا این دختر، شبیه حضرت خدیجه ـ سلام الله علیها ـ است».[۳]
جالب این که شبهات حضرت زینب ـ سلام الله علیها ـ به حضرت خدیجه ـ سلام الله علیها ـ از امیر مؤمنان علی ـ علیه السلام ـ نیز روایت شده است.[۴]
امام حسین ـ علیه السلام ـ می فرماید: «به درستی که تو در حقیقت از درخت نبوت و از معدن رسالت هستی». یعنی گفتار و روش و منش تو، از مرکز نبوت و مخزن رسالت پیامبر اسلام ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ نشأت می گیرد.[۵]
امام سجاد ـ علیه السلام ـ : پس از خطبه غرّا، و آتشین و پر محتوای حضرت زینب ـ سلام الله علیها ـ در کوفه در مقام تأیید علمی آن مخدّره خطاب به او فرموده: « بحمد الله تو دانشمند بدون آموزگار و اندیشمند بدون استاد هستی».[۶]
این سخن بیانگر آن است که حضرت زینب ـ سلام الله علیها ـ دارای علم لدنّی (خدادادی و غیر اکتسابی) بوده و بدون اینکه علم را از کسی آموخته باشد، از چشمه جوشان وجودش می جوشید.[۷]

نتیجه گیری
هر چند که احادیث اندکی از پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ و ائمه ـ علیهم السلام ـ در رابطه با حضرت زینب به ما رسیده است، اما همین روایات باقی مانده و کم در مورد عظمت حضرت زینب ـ سلام الله علیها ـ کافی است. به خصوص روایت امام سجاد ـ علیه السلام ـ در رابطه با آن مخدّره بسیار حائز اهمیت است و موقعیت علمی آن بزرگوار را که دارای علم لدّنی و خدادادی بود، به خوبی نشان می دهد.
—————————————————————
[۱]. صادقی اردستانی، احمد، زنان دانشمند و راوی حدیث، قم، مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، چاپ دوم، ۱۳۷۷ش، ص۲۵۸٫
[۲]. قزوینی، سید محمد کاظم، زینب الکبری من المهد الی اللحد، قم، دارالانصار، چاپ اول، ۱۴۲۶ق، ص۳۵ و ۳۶٫
[۳]. محلاتی، ذبیح الله، ریاحین الشریعه، تهران، انتشارات دارالکتب الاسلامیه، بی تا، ج۳، ص۳۸٫
[۴]. محمدی اشتهاردی، محمد، حضرت زینب(س) فروغ تابان کوثر، تهران، انتشارات برهان، چاپ دوم، ۱۳۷۵ش، ص۱۹ به نقل از الخصائص الزینبیه.
[۵]. همان، ص۷۶، به نقل از السیده زینب، ص۹۸٫
[۶]. مجلسی، محمد باقر، بحارالأنوار، بیروت، موسسه الوفاء، چاپ دوم، ص۱۴۰۳ق، ج۴۵، ص۱۶۴٫
[۷]. حضرت زینب ـ سلام الله علیها ـ فروغ تابان کوثر، همان، ص۷۲٫

4 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.