اعمال روز غدیر

و امّا اعمال این روز شریف پس چند چیز است:

اوّل: روزه داشتن است.

دوّم: غسل کردن است.

سوّم: زیارت حضرت امیر المؤمنین(علیه السلام)است و زیارات مخصوصه آن حضرت در این روز در باب پنجم به

شرح رفت.

چهارم: مسرّت و شادى و شاد کردن مؤمنان و شکر الهى بجا آوردن به جهت این نعمت عظیم که اشاره شد

به آن و صلوات فرستادن بر محمّد و آل محمّد(علیهم السلام) و اکثار در عبادات و طاعات و افطار دادن روزه

داران و توسعه دادن بر عیال، و تهنیت و مبارک باد گفتن به این کلمات:

اَلْحَمْدُ  لِلّهِ  الَّذی  جَعَلَنا  مِنَ  الْمُتَمَسِّکینَ

بِوِلایَهِ  اَمیرِالْمُؤْمِنینَ  وَالاَْئِمَّهِ عَلَیْهِمُ السَّلامُ

پنجم: خواندن نماز این روز، و کیفیّت مشهورش آن است که نیم ساعت پیش از زوال شمس دو رکعت بجا آورد

و در هر رکعت سوره «حمد» یک مرتبه و «قل هو اللّه»  و «انّا انزلناه» و «آیه الکرسى» هر یک را ده مرتبه

بخواند و بهتر آن که دعاى معروف را که اوّلش این است: «رَبَّنا اِنَّنا سمعنا منادیاً… الى آخِرِه»، بعد از نماز

بخواند و اگر این عمل دشوار باشد، به این روایت عمل کند که شیخ مفید و محمّد بن المشهدى و دیگران از

حضرت صادق(علیه السلام)روایت کرده اند که: «هرکه در روز غدیر دو رکعت نماز بکند هر وقت که خواهد و اگر

نزدیک به زوال بکند که در آن ساعت حضرت رسول(صلى الله علیه وآله)حضرت امیر المؤمنین(علیه السلام)را در

غدیر خم براى مردم به امامت و خلافت نصب کرد بهتر است، یعنى به هر سوره که خواهد و اگر در رکعت اوّل

«إنّا أنزلناه» و در رکعت دوّم «قل هو اللّه»  بخواند ـ چنانچه در روایت معتبره دیگر وارد شده است ـ بهتر است;

پس به سجده رو و صد مرتبه «شُکْراً لِلّهِ»  یا «شُکْراً» بگوید وچون سر از سجده بردارد این دعا را بخواند:

اَللّهُمَّ  اِنّی  أَسْألُکَ  بِاَنَّ  لَکَ  الْحَمْدَ  وَحْدَکَ  لا  شَریکَ  لَکَ * وَاَنَّکَ  واحِدٌ اَحَدٌ  صَمَدٌ  لَمْ  یَلِدْ  وَلَمْ  یُولَدْ  وَلَمْ 

یَکُنْ  لَهُ([۱])  کُفُواً  اَحَدٌ * وَاَنَّ  مُحَمَّداً  عَبْدُکَ وَرَسُولُکَ  صَلَواتُکَ  عَلَیْهِ  وَآلِهِ * یا مَنْ  هُوَ  کُلَّ  یَوْم  فی  شَأْن 

کَما  کانَ  مِنْ شَأْنِکَ  اَنْ  تَفَضَّلْتَ  عَلَیَّ  بِاَنْ  جَعَلْتَنی  مِنْ  اَهْلِ  اِجابَتِکَ  وَاَهْلِ  دینِکَ  وَاَهْلِ دَعْوَتِکَ * وَوَفَّقْتَنی 

لِذلِکَ  فی  مُبْتَدَءِ  خَلْقی  تَفَضُّلاً  مِنْکَ  وَکَرَماً  وَجُوداً * ثُمَّ اَرْدَفْتَ  الْفَضْلَ  فَضْلاً  وَالْجُودَ  جُوْداً  وَالْکَرَمَ  کَرَماً 

رَأْفَهً  مِنْکَ  وَرَحْمَهً * اِلى اَنْ  جَدَّدْتَ  ذلِکَ  الْعَهْدَ  لی  تَجْدیداً  بَعْدَ  تَجْدیدِکَ  خَلْقی * وَکُنْتُ  نَسْیاً مَنْسِیاً 

ناسِیاً  ساهِیاً  غافِلاً  فَاَتْمَمْتَ  نِعْمَتَکَ  بِاَنْ  ذَکَّرْتَنی  ذلِکَ  وَمَنَنْتَ  بِهِ عَلَیَّ  وَهَدَیْتَنی  لَهُ * فَلْیَکُنْ  مِنْ  شَأْنِکَ 

یا اِلهی  وَسَیِّدی  وَمَوْلایَ  اَنْ  تُتِمَّ  لی ذلِکَ  وَلا  تَسْلُبَنیهِ  حَتّى  تَتَوَفّانی  عَلى  ذلِکَ  وَاَنْتَ  عَنّی  راض *

فَاِنَّکَ  اَحَقُّ الْمُنْعِمینَ  اَنْ  تُتِمَّ  نِعْمَتکَ  عَلَیَّ.

اللّهُمَّ  سَمِعْنا  وَاَطَعْنا  وَاَجَبْنا  داعِیَکَ  بِمَنِّکَ * فَلَکَ  الْحَمْدُ  غُفْرانَکَ رَبَّنا وَاِلَیْکَ  الْمَصیرُ * آمَنّا  بِاللّهِ  وَحْدَهُ  لا 

شَریکَ  لَهُ  وَبِرَسُولِهِ  مُحَمَّد  صَلّى اللّهُ عَلَیهِ  وَآلِهِ  وَسَلَّمَ  وَصَدَّقْنا  وَاَجَبْنا  داعِیَ  اللّهِ * وَاتَّبَعْنا  الرَّسُولَ  فی

مُوالاهِ مَوْلانا  وَمَوْلَى  الْمُؤْمِنینَ  اَمیرِالْمُؤْمِنینَ  عَلیِّ  بْنِ  اَبی  طالِب  عَبْدِاللّهِ وَاَخی رَسُولِهِ  وَالصِّدّیقِ  الاَْکْبَرِ 

وَالْحُجَّهِ  عَلى  بَرِیَّتِهِ * الْمُؤَیَّدِ  بِهِ  نَبِیُّهُ  وَدینُهُ الْحَقُّ المُبینُ * عَلَماً  لِدینِ  اللّهِ * وَخازِناً  لِعِلْمِهِ * وَعَیْبَهَ  غَیْبِ 

اللّهِ * وَمَوْضِعَ سِرِّ اللّهِ * وَاَمینَ  اللّهِ  عَلى  خَلْقِهِ * وَشاهِدَهُ  فی  بَرِیَّتِهِ.

اللّهُمَّ  (رَبَّنا  اِنَّنا  سَمِعْنا  مُنادِیاً  یُنادی  لِلاِْیمانِ  اَنْ  آمِنُوا  بِرَبِّکُمْ فَـآمَنّا  *رَبَّنا  فاغْفِرْ  لَنا  ذُنُوبَنا  وَکَفِّرْ  عَنّا 

سَیِّئاتِنا  وَتَوَفَّنا  مَعَ  الاَْبْرارِ * رَبَّنا وَآتِنا ما وَعَدْتَنا  عَلى  رُسُلِکَ  ولا  تُخْزِنا  یَوْمَ  الْقِیامَهِ  اِنَّکَ  لا  تُخْلِفُ الْمیعادَ) *

فَاِنّا رَبَّنا  بِمَنِّکَ  وَلُطْفِکَ  اَجَبْنا  داعِیَکَ  وَاتَّبَعْنا  الرَّسُولَ  وَصَدَّقْناهُ وَصَدَّقْنا مَوْلَى الْمُؤْمِنینَ  وَکَفَرْنا  بِالْجِبْتِ 

وَالطّاغُوتِ * فَوَلِّنا  ما  تَوَلَّیْنا * وَاحْشُرْنا  مَعَ اَئِمَّتِنا * فَاِنّا  بِهِمْ  مُؤْمِنُونَ  مُوقِنُونَ  وَلَهُمْ  مُسْلِمُونَ * آمَنّا بِسِرِّهِمْ

وَعَلانِیَتِهِمْ وَشاهِدِهِمْ  وَغائِبِهِمْ  وَحَیِّهِمْ  وَمَیِّتِهِمْ * وَرَضِینا  بِهِمْ  اَئِمَّهً وَقادَهً وَسادَهً  *وَحَسْبُنا  بِهِمْ  بَیْنَنا 

وَبَیْنَ  اللّهِ  دُونَ  خَلْقِهِ * لا  نَبْتَغی  بِهِمْ بَدَلاً * وَلا نَتَّخِذُ مِنْ دُونِهِمْ  وَلیجَهً * وَبَرِئْنا  اِلَى  اللّهِ  مِنْ  کُلِّ  مَنْ 

نَصَبَ  لَهُمْ حَرْباً مِنَ الْجِنِّ وَالاِْنْسِ  مِنَ  الاَْوَّلینَ  وَالاْ خِرینَ * وَکَفَرْنا  بِالْجِبْتِ  وَالطّاغُوتِ وَالاَْوْثانِ الاَْرْبَعَهِ

وَاَشْیاعِهِمْ  وَاَتْباعِهِمْ * وَکُلِّ  مَنْ  والاهُمْ  مِنَ  الْجِنِّ  وَالاِْنْسِ مِنْ اَوَّلِ الدَّهْرِ  اِلى آخِرِهِ.

اللّهُمَّ  إِنّا  نُشْهِدُکَ  أَنّا  نَدینُ  بِما  دانَ  بِهِ  مُحَمَّدٌ  وَآلُ  مُحَمَّد  صَلَّى  اللّهُ عَلَیْهِ  وَعَلَیْهِمْ * وَقَوْلُنا  ما  قالُوا *

وَدینُنا  ما  دانُوا  بِهِ * ما  قالُوا  بِهِ  قُلْنا * وَما دانُوا  بِهِ  دِنَّا * وَما  اَنْکَرُوا  اَنْکَرْنا * وَمَنْ  والَوْا  والَینا * وَمَنْ  عادَوْا

عادَیْنا  *وَمَنْ  لَعَنُوا  لَعَنّا * وَمَنْ  تَبَرَّؤوا  مِنْهُ  تَبَرَّأْنا  مِنْهُ * وَمَنْ  تَرَحَّمُوا  عَلَیْهِ تَرَحَّمْنا عَلَیْهِ * آمَنّا  وَسَلَّمْنا 

وَرَضِینا  وَاتَّبَعْنا  مَوالِیَنا  صَلَواتُ  اللّهِ  عَلَیْهِمْ.

اللّهُمَّ  فَتَمِّمْ  لَنا  ذلِکَ  وَلا  تَسْلُبْناهُ * وَاجْعَلْهُ  مُسْتَقِرّاً  ثابِتاً  عِنْدَنا  وَلا تَجْعَلْهُ  مُسْتَعاراً * وَاَحْیِنا  ما  اَحْیَیْتَنا 

عَلَیْهِ * وَاَمِتْنا  اِذا  اَمَتَّنا  عَلَیْهِ * آلُ مَحَمَّد  اَئِمَّتُنا * فَبِهِمْ  نَأْتَمُّ * وَاِیّاهُمْ  نُوالی * وَعَدُوَّهُمْ  عَدُوَّ  اللّهِ  نُعادِی 

*فَاجْعَلْنا مَعَهُمْ  فِی  الدُّنْیا  وَالآخِرَهِ  وَمِنَ  الْمُقَرَّبینَ  فَاِنّا  بِذلِکَ  راضُونَ  *یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ.

پس باز به سجده رود  و صد مرتبه «اَلْحَمْدُ لِلّهِ»  و صد مرتبه «شُکْراً لِلّهِ»  بگوید، پس حضرت فرمود: «هر کس

این عمل را بجا آورد ثواب کسى داشته باشد که در روز غدیر نزد حضرت رسول(صلى الله علیه وآله)حاضر

شده و با حضرت رسول(صلى الله علیه وآله)و حضرت امیرالمؤمنین(علیه السلام)بر ولایت آن حضرت بیعت

کرده باشد، و درجه او در بهشت با درجه راست گویان و تصدیق کنندگان باشد که تصدیق خدا و رسول(صلى

الله علیه وآله)در آن روز از روى اخلاص کردند، مانند: سلمان و ابوذر و مقداد، ومانند کسى باشد که شهید

شده با حضرت رسول (صلى الله علیه وآله)و حضرت امیر المؤمنین و حسن و حسین(علیهم السلام)، و مانند

کسى باشد که در زیر علم حضرت صاحب الأمر(علیه السلام) و در زیر خیمه آن حضرت از نجیبان و نقیبان و

برگزیدگان بوده باشد».
_____________

برچسب ها :

نـظـرات

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.