آیا می دانید هنگامی که در تعیین اول ماه رمضان اختلاف شد ، برای درک شب های قدر چه باید کرد ؟

ﺭﺍﻭﯼ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﺪ:
ﻧﺰﺩ ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ ﺻﻠﻮﺍﺕ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻣﺸﺮﻑ ﺑﻮﺩﻡ، ﺍﺑﻮ ﺑﺼﯿﺮ ﺧﺪﻣﺖ ﺣﻀﺮﺕ ﻋﺮﺽ ﮐﺮﺩ: ﻓﺪﺍﯾﺘﺎﻥ ﺷﻮﻡ! ﺁﻥ ﺷﺒﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﻭ ﺁﺭﺯﻭﻫﺎﺳﺖ – ﯾﻌﻨﯽ ﺷﺐ ﻗﺪﺭ – ﮐﺪﺍﻡ ﺷﺐ ﺍﺳﺖ؟
ﺣﻀﺮﺕ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: ﺷﺐ ﺑﯿﺴﺖ ﻭ ﯾﮑﻢ ﯾﺎ ﺷﺐ ﺑﯿﺴﺖ ﻭ ﺳﻮﻡ.
(ﺗﻮﺟﻪ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﯿﺪ ﺻﺤﺒﺖﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﻣﺎ ﻣﯽﮐﻨﯿﻢ، ﺍﺯ ﺯﻣﺎﻥ ﺍﺋﻤﻪ ﻋﻠﯿﻬﻢ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﺭﺍﯾﺞ ﺑﻮﺩﻩ.)
ﺍﺑﻮﺑﺼﯿﺮ ﻋﺮﺽ ﮐﺮﺩ : ﺍﮔﺮ ﻧﻤﯽﺗﻮﺍﻧﻢ ﻫﺮ ﺩﻭ ﺷﺐ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻣﺸﻐﻮﻝ ﺑﺎﺷﻢ، ﭼﻪ ﮐﺎﺭ ﮐﻨﻢ؟
ﺣﻀﺮﺕ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ : ﭼﻘﺪﺭﺳﺎﺩﻩ ﻣﻄﻠﻮﺏ ﺗﻮ ﺩﺭ ﺑﯿﻦ ﺍﯾﻦ ﺩﻭ ﺷﺐ ﭘﯿﺪﺍ ﻣﯽﺷﻮﺩ!
(ﯾﻌﻨﯽ ﺣﻀﺮﺕ ﺑﺎﺯ ﺟﻮﺍﺏ ﻧﺪﺍﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﺷﺐ ﻗﺪﺭ ﺷﺐ ﺑﯿﺴﺖ ﻭ ﯾﮑﻢ ﺍﺳﺖ ﯾﺎ ﺷﺐ ﺑﯿﺴﺖ ﻭ ﺳﻮﻡ.)
ﺍﺑﻮﺑﺼﯿﺮ ﺳﺎﮐﺖ ﺷﺪ ﻭ ﺭﻭﺍﯼ ﺭﻭﺍﯾﺖ ﺑﺤﺚ ﺭﺍ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺩﺍﺩ ﻭ ﻋﺮﺽ ﮐﺮﺩ: ﮔﺎﻫﯽ ﻣﺎ ﻫﻼﻝ ﻣﺎﻩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺷﻬﺮ ﺧﻮﺩ ﺭﻭﯾﺖ ﻣﯽﮐﻨﯿﻢ ﻭﻟﯽ ﻓﺮﺩ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺍﺯ ﺟﺎﯼ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﻣﯽﺁﯾﺪ ﻭ ﺑﻪ ﻣﺎ ﺧﺒﺮ ﻣﯽﺩﻫﺪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻣﻨﻄﻘﻪﯼ ﺩﯾﮕﺮﯼ، ﺭﺅﯾﺖ ﻣﺘﻔﺎﻭﺕ ﺑﻮﺩﻩ
‏( ﺩﺭ ﺭﺅﯾﺖ ﻫﻼﻝ ﺍﺧﺘﻼﻑ ﻣﯽﺷﻮﺩ ‏).
ﺣﻀﺮﺕ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: ﭼﻘﺪﺭ ﻣﻄﻠﻮﺏ ﺗﻮ ﺑﯿﻦ ﭼﻬﺎﺭ ﺷﺐ ﺭﺍﺣﺖ ﭘﯿﺪﺍ ﻣﯽﺷﻮﺩ!
ﺍﯾﻦ ﺳﺆﺍﻝ ﻫﻤﺎﻥ ﺳﺆﺍﻟﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﻵﻥ ﺑﻪ ﺑﯿﺎﻧﯽ ﺩﺭ ﺑﯿﻦ ﻣﺘﺪﯾﻨﯿﻦ ﻣﻄﺮﺡ ﺍﺳﺖ. ﺍﺯ ﺷﺐ ﺍﻭﻝ ﻣﺎﻩ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺍﻧﺪ ﮐﻪ ﻃﺒﻖ ﻓﺘﻮﺍﯼ ﻣﺮﺟﻊ ﺗﻘﻠﯿﺪﺷﺎﻥ ﺷﺐﻫﺎﯼ ﺍﺣﯿﺎ ﮐﺪﺍﻡ ﺷﺐﻫﺎﺳﺖ! ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺍﯾﺖ ﻣﺸﺨﺺ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﺍﺋﻤﻪ ﻋﻠﯿﻬﻢ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﺩﺭ ﻋﺼﺮ ﺧﻮﺩ ﻧﯿﺰ ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﺳﻮﺍﻝ ﻣﻮﺍﺟﻪ ﺑﻮﺩﻩﺍﻧﺪ ﻭ ﭘﺎﺳﺦ ﺍﯾﻦ ﺑﻮﺩﻩ ﮐﻪ: ﺍﺣﺘﯿﺎﻁ ﮐﻨﯿﺪ. ﺣﻀﺮﺕ ﺩﺭ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: ﺍﮔﺮ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﯽ ﺷﺐ ﺭﺍ ﺗﺎ ﻭﻗﺘﯽ ﻫﻮﺍ ﺭﻭﺷﻦ ﻣﯽﺷﻮﺩ، ﺑﯿﺪﺍﺭ ﺑﺎﺵ. ﺭﻭﺍﯼ ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ ﺑﻪ ﺣﻀﺮﺕ ﻋﺮﺽ ﮐﺮﺩﻡ: ﺍﮔﺮ ﻧﺘﻮﺍﻧﺴﺘﻢ ﭼﻄﻮﺭ؟ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺜﺎﻝ ﺍﮔﺮ ﺷﺐ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﻃﻮﻻﻧﯽ ﺑﻮﺩ ﻭ ﯾﺎ ﺷﺨﺺ ﺗﻮﺍﻥ ﺟﺴﻤﯽ ﻧﺪﺍﺷﺖ ﮐﻪ ﺗﻤﺎﻡ ﺷﺐ ﺑﯿﺪﺍﺭ ﺑﺎﺷﺪ .ﺣﻀﺮﺕ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: ﺍﺷﮑﺎﻟﯽ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﮐﻪ ﺍﻭﻝ ﺷﺐ، ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩﯼ ﺳﺮﻣﻪﺍﯼ ﮐﻪ ﺑﻪ ﭼﺸﻢ ﻣﯽﮐﺸﯽ ‏( ﻣﻘﺪﺍﺭ ﮐﻢ‏) ﺑﺨﻮﺍﺑﯽ. ﺍﮔﺮ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺷﺎﻡ ﺳﺒﮏ ﺑﺨﻮﺭﺩ، ﺧﻮﺍﺏ ﮐﻢ ﺍﻭﻝ ﺷﺐ ﺍﻧﺮﮊﯼ ﺯﯾﺎﺩﯼ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻣﯽﺩﻫﺪ ﻭ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﺗﺎ ﺻﺒﺢ ﺑﯿﺪﺍﺭ ﺑﺎﺷﺪ. ﺟﺮﯾﺎﻥ ﺍﻣﺴﺎﻝ ﻣﺎ ﻣﺜﻞ ﺳﻮﺍﻟﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﺭﺍﻭﯼ ﺍﺯ ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﭘﺮﺳﯿﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﻓﺮﺽ ﮐﻨﯿﺪ ﺑﻪ ﻣﺎ ﺑﮕﻮﯾﻨﺪ ﻫﺮ ﮐﺲ ﺳﺤﺮ ﺑﯿﺴﺖ ﺳﻮﻡ ﻣﺎﻩ ﺭﻣﻀﺎﻥ ﺑﻪ ﻓﻼﻥ ﻣﯿﺪﺍﻥ ﺑﯿﺎﯾﺪ، ۵ ﻣﯿﻠﯿﻮﻥ ﺗﻮﻣﺎﻥ ﺟﺎﯾﺰﻩ ﻣﯽﮔﯿﺮﺩ. ﻫﯿﭻ ﮐﺲ ﻧﻤﯽﭘﺮﺳﺪ ﺷﺐ ﺍﻭﻝ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﮐﺪﺍﻡ ﯾﮏ ﺍﺯ ﻣﺮﺍﺟﻊ؟ ﻧﻤﯽﺗﻮﺍﻧﯿﻢ ﻫﺮ ﺩﻭ ﺷﺐ ﺭﺍ ﺑﺮﻭﯾﻢ؟! ﺣﺘﯽ ﺍﮔﺮ ﺍﯾﻦ ﺩﻭ ﺷﺐ ﺑﻪ ﭼﻬﺎﺭ ﯾﺎ ﺷﺶ ﺷﺐ ﻫﻢ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺑﺸﻮﺩ، ﻫﺮ ﺷﺐ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺟﺎ ﻣﯽﺭﻭﯾﻢ. ﺁﯾﺎ ﻣﻐﻔﺮﺕ ﺧﺪﺍ ﺍﯾﻦ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﺍﺭﺯﺵ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﮐﻪ ﻣﺎ ﺑﺮﺍﯾﺶ ﭼﻬﺎﺭ ﺷﺐ ﺍﺣﯿﺎ ﺑﮕﯿﺮﯾﻢ؟! ﻓﺮﺽ ﮐﻨﯿﺪ ﺟﺮﻣﯽ ﻣﺮﮐﺘﺐ ﺷﺪﻩﺍﯾﻢ ﻭ ﭘﺮﻭﻧﺪﻩﯼ ﻣﺎ ﺩﺭ ﺩﺍﺩﮔﺴﺘﺮﯼ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﺤﮑﻮﻡ ﺷﺪﻩﺍﯾﻢ. ﮐﺎﺭ ﺑﺎ ﺭﺷﻮﻩ ﻭ ﺩﻭﺭ ﺯﺩﻥ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﻧﯿﺰ ﺩﺭﺳﺖ ﻧﻤﯽﺷﻮﺩ . ﮐﺎﺭ ﺑﺎ ﺭﺷﻮﻩ ﻭ ﻭﮐﯿﻞ ﻭ … ﻫﻢ ﺩﺭﺳﺖ ﻧﻤﯽﺷﻮﺩ. ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺷﺮﺍﯾﻂ ﻣﯽﮔﻮﯾﻨﺪ: ﺍﮔﺮ ﻋﺬﺭ ﺧﻮﺍﻫﯽ ﮐﻨﯿﺪ، ﻋﺬﺭ ﺧﻮﺍﻫﯽ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﻗﺒﻮﻝ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ . ﮐﺪﺍﻡ ﯾﮏ ﺍﺯ ﻣﺎ ﻋﺬﺭﺧﻮﺍﻫﯽ ﻧﻤﯽﮐﻨﯿﻢ؟ ! ﻣﺎ ﺑﺮﺍﯼ ﺗﮏ ﺗﮏ ﮔﻨﺎﻫﺎﻧﻤﺎﻥ ﺩﺭ ﭘﯿﺸﮕﺎﻩ ﺧﺪﺍ ﭘﺮﻭﻧﺪﻩ ﺩﺍﺭﯾﻢ.
ﺍﮔﺮ ﺧﺪﺍ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﺑﺎﺑﺖ ﻫﺮ ﮐﺪﺍﻡ ﻣﺎ ﺭﺍ ﻣﺆﺍﺧﺪﻩ ﮐﻨﺪ، ﻫﯿﭻ ﺍﺯ ﻋﻬﺪﻩ ﺑﺮ ﻧﻤﯽﺁﯾﯿﻢ. ﺷﺐﻫﺎﯼ ﻣﺎﻩ ﺭﻣﻀﺎﻥ، ﺷﺐ ﺍﺳﺘﻐﻔﺎﺭ ﻭ ﻃﻠﺐ ﻣﻐﻔﺮﺕ ﺍﺳﺖ. ﺍﮔﺮ ﮐﻮﺗﺎﻫﯽ ﮐﻨﯿﻢ، ﺿﺮﺭ ﻭ ﺯﯾﺎﻧﺶ ﻓﻘﻂ ﺑﻪ ﺳﻮﯼﺧﻮﺩ ﻣﺎ ﺑﺮ ﻣﯽﮔﺮﺩﺩ.
تفسیر نور الثقلین ،ج۵، ص۶۲۵، حدیث۵۸٫ ۵۸- 

احمد بن محمد عن الحسین بن سعید عن القاسم بن محمد الجوهری عن على بن أبى حمزه الثمالی قال: کنت عند أبى عبد الله علیه السلام فقال له أبو بصیر: جعلت فداک اللیله التی یرجى فیها ما یرجى؟ فقال: فی احدى و عشرین أو ثلاث و عشرین قال: فان لم أقو على کلتیهما فقال: ما أیسر لیلتین فیما تطلب، قلت: فربما رأینا الهلال عندنا و جاءنا من یخبرنا بخلاف ذلک من أرض اخرى، فقال: ما أیسر أربع لیال تطلبها فیها قلت: جعلت فداک لیله ثلاث و عشرین لیله الجهنی, فقال: ان ذلک لیقال، فقلت: جعلت فداک ان سلیمان بن خالد روى فی تسع عشره یکتب وفد الحاج فقال لی: یا با محمد وفد الحاج یکتب فی لیله القدر و المنایا و البلایا و الأرزاق و ما یکون الى مثلها فی قابل فاطلبها فی لیله احدى و عشرین و ثلاث و عشرین و صل فی‏کل واحده منهما مأه رکعه و أحیهما ان استطعت الى النور و اغتسل فیهما قال:قلت: فان لم أقدر على ذلک و انا قائم؟ قال: فصل و أنت جالس، قال: قلت:فان لم أستطع قال: فعلى فراشک لا علیک أن تکتحل أول اللیل بشی‏ء من النوم، ان أبواب السماء تفتح فی رمضان و تصفد  الشیاطین، و تقبل أعمال المؤمنین، نعم الشهر رمضان، کان یسمى على عهد رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم المرزوق.

برچسب ها :

نـظـرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.